Poliția Română, Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) și Asociația Română a Băncilor (ARB) lansează campania #SiguranțaOnline pentru informarea cetățenilor în vederea protejării împotriva fraudelor online prin accesarea platformei.
România se clasează în topul țărilor europene cu cele mai bune și rapide conexiuni de internet potrivit rapoartelor privind Indicele Economiei și Societății Digitale (DESI), dar cu un nivel scăzut al educației digitale. Astfel, 49% dintre locuințele din România sunt abonate la servicii de bandă largă de foarte mare viteză, România situându-se astfel pe locul 5 în UE. Cu toate acestea, mai puțin de o treime dintre cetățeni au competențe digitale cel puțin elementare. Potrivit statisticilor DNSC, 90% din atacurile cibernetice sunt îndreptate asupra utilizatorului obișnuit. Factorul predominant ce facilitează aceste atacuri este eroarea umană, lipsa informației sau a pregătirii adecvate.
Campania #SiguranțaOnline a debutat în luna Europeană a Securității Cibernetice cu un experiment online. Prin intermediul campaniei, au fost postate mai multe bannere de test cu mesaje de tip phishing pe diferite site-uri pentru a testa ușurința cu care oamenii dau click pe un banner în momentul în care li se propune un câștig sigur. Astfel, în 6 zile de campanie, peste 6700 de persoane au dat click pe un banner care le promitea un câștig sigur (55%), câștigarea unor aparate de folosință îndelungată (38%), investiții sigure (5%) sau o vacanță de vis (2%). Majoritatea celor care au dat click sunt bărbați cu vârsta între 35-54 ani. După accesarea banner-ului de test, cetățenii au fost redirecționați către sigurantaonline.ro unde au fost invitați să completeze un quiz prin care să aprofundeze mai multe sfaturi despre cum să se protejeze online.
Începând de azi, acest quiz online poate fi completat de către toți cei care vor să își măsoare nivelul de educație cybersecurity. Datele introduse de utilizatori nu trebuie sa fie reale, iar site-ul nu colectează date cu caracter personal. Quiz-ul a fost dezvoltat special pentru campania #sigurantaonline și oferă utilizatorilor atât posibilitatea să își testeze rezistența la fraudele online cât și să afle informații utile navigării în siguranță pe Internet. Pe parcursul quiz-ului, participanții se confruntă cu mostre de atacuri tip phishing și smishing inspirate din diferite incidente întâlnite în online. Pentru fiecare întrebare utilizatorul primește indicii clare despre cum să recunoască o tentativă de fraudă, cum să evite să devină victimă a infractorilor cibernetici și cum trebuie să procedeze dacă a fost fraudat online.